Rzecznik Praw Ucznia
Rzecznikiem Praw Ucznia w Zespole Placówek Oświatowych w Dysie jest psycholog szkolny Małgorzata Górna
Przy gabinecie Rzecznika znajduje się skrzynka, do której uczniowie mogą wrzucać informacje. Rozpatrywane będą informacje podpisane - uczniom zapewniona jest dyskrecja.
Każdy uczeń Naszej szkoły powinien znać i przestrzegać prawa i obowiązki zawarte w Statucie Szkoły.
Zadania i funkcje Rzecznika Praw Ucznia:
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
- Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli.
- W dalszej perspektywie działania na rzecz zmiany wadliwych i krzywdzących zapisów prawa oświatowego.
- Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów.
- Proponowanie nowych przepisów dotyczących uczniów.
- Uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw ucznia.
Środki działania Rzecznika:
- Rozpatrywanie indywidualnych skarg.
- Sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole.
- Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
- Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
- Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
- Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
Szkolny rzecznik może:
- Rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie.
- Organizować konfrontacje wyjaśniające.
- Uczestniczyć w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem za zgodą ucznia.
- Inicjować działania w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
- skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu, w dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - nauczyciel:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami,
- zasięgnięcie opinii psychologa/pedagoga szkolnego,
- wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
Obowiązkiem Rzecznika jest w szczególności:
- Znajomość Statutu Szkoły, Kodeksu Ucznia oraz Konwencji Praw Dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
- Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych,
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania,
- Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach,
- Składanie sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Pedagogiczną.
Ważne adresy i telefony:
- Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka (800 12 12 12)
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7 w Lublinie, Okopowa 5, 20-022 Lublin tel. 81 532 80 78
- Fundacja Praesterno Ośrodek w Lublinie ul. Głęboka 8A 663742779
- Poradnia Leczenia Uzależnień tel. 81 532 29 79 ul. Karłowicza 1
- Punkt konsultacyjny dla ofiar przemocy domowej, Stowarzyszenie STOP tel. 81 466 55 46, ul. Towarowa 19, 20-205 Lublin
- Centrum Interwencji Kryzysowej, Probostwo 6A, 20-089 Lublin,Telefon: 81 466 55 46
- 116 111 - Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży